Sokrétű játékok – Bírák kora
Feladat- és játékötletek
Kiadványunkkal egy olyan játék- és feladatgyűjteményt teszünk közzé, amely az intelligenciatípusokat figyelembe véve a Bírák könyve történeteihez, témáihoz gyűjti a lehetőségeket.
A „sokrétű intelligencia” elmélete a következő intelligenciatípusokat írja le: Verbális-nyelvi, Logikai-matematikai, Testi-mozgásos, Vizuális-térbeli, Zenei-ritmikus, Kapcsolati, Önismereti, Természeti, Egzisztenciális.
Az intelligencia-tesztek és a köztudat legfeljebb az első kettőben gondolkodik, és közoktatásunk is ezeket helyezi előtérbe. Az úgynevezett készségtárgyak csak másodlagos szerepet töltenek be. Pedig hagyományosan is érdemes a „józan paraszti észre” hallgatni. A sokrétű intelligencia elmélete abban segít, hogy gyerekeink „józan” eszét komolyan vegyük, és mint a fejlesztés eszközét a hitoktatás, hitre nevelés/nevelődés gyakorlatába is beépítsük.
A kötet a kateteka.hu hitoktatói oldalon megjelent sorozat szerkesztett, kiegészített változata.
Tartalom:
- Éhúd, a balkezes
- Debóra pálmája, Bárák kérése
- Gedeon próbái
- Gedeon győzelme
- Jefte, a törvénytelen fiúból lett vezér
- Jefte fogadalma és győzelme
- Sámson ígérete és születése
- Sámson házassága és hőstettei
- Sámson és Delila
- Bírák kora – összefoglalás
Példák a kötetben található feladattípusokra:
- Hangfelismerő, hangutánzó játékok
- Szófejtő, szómagyarázó nyelvi játék, feladat
- Utánzó mozgásgyakorlat
- Ön- és társismereti játék
- Tulajdonságaink értéke, értékrendje
- Páros kézi reflexgyakorlatok
- Információgyűjtés és gondolattérkép a gabona-feldolgozás történetéhez
- A metakommunikáció befolyásoló és manipulatív szerepe közléseinkben, kéréseinkben
- Tömeg- és számfogalom fejlesztése mérésekkel, számlálással
- Csoportos döntéshozatali játék, értéksorrend, konszenzusvita, például a globális problémák értéksorrendbe állítása
- Bibliai növények, a szőlőkultúra nyomai Palesztinában
- Bibliai kontextus keresése, véleményalkotás, érvek ütközése
- Hangszerkészítés, ritmushangszerek, hang és hangulat kapcsolata
- Kapcsolati háló és képességek a csoportban
- Családfaszerkezet ábrázolása
- Szóbeszéd, pletyka, rémhír terjedése elképzelt szituációban
- Szabadtéri bújó-kereső, támadó-védekező csapatjáték
- Szabályszerűségek felismerése, műveletek gyakorlása, számok tulajdonságai
- Kommunikáció testnyelven, kreatív eszközhasználat
- Búvóhely és térképvázlat készítés, térképen-terepen való tájékozódás
- Szimmetrikus formák felfedezése a természeti környezetben
- Tervkészítés, érvelés kis csoportokban, értékelés, vita és megbeszélés a nagy csoportban